Utplanterad passionsblomma.

Har nu planterat ut min ena nya passionsblomma som stått och växt på sig några riktigt långa skott i vårt vardagsrumsfönster. Har fäst upp den mot en spalje. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag skall göra här, från början tängte jag kunna ta in den över vintern. Så jag planterade den i en murarbalja som jag plaserat i ytterligare en murarbalja som jag har grävt ner i marken, detta gör att jag kan lyfta ur den yttersta baljan där växten är i om jag skall förvara den innomhus. Har även senare funderat på om jag skall försöka övervintra den ute invirad i vinterfilt. Är ju dom som har klarat det här i skåne. Den står på en skyddad plats vid en vägg.
Får se hur det blir kan även fästa upp den i uterummet över vintern. Får se hur den växer i sommar så får jag avgöra saken senare.



Då dessa växer som ogräs när dom mår bra så hoppas jag att den skall kunna täcka stora delar av spaljen och om den flyttas eller övervintras så hoppas jag kunna bygga på spaljen i framtiden.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej!

Ja, sådana kära bekymmer har jag inte. I fjor köpte jag en passionsblomma som utomhus växte lite sisådär. När den kom inomhus i september fick den fnatt o styrde mot taket i mitt sovrum. Dess plastkruka är ganska li6ten men den har fått tillskottsljus + relativt sval luft då jag har fönstret på vädringsspringa så gott som hela vintern utom när det är under 35 grader minus. Jag har alltid, under vintern, en "korv" i form av gammal yllefilt som draghinder i fönstret. Nu ska jag nog klippa ner den lite lite så den fattar att det är dax för en ny säsong.

Det är underbart kul med blomster!

2011-04-25 @ 22:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0