Vertikalskurit gräsmattan

Så nu har jag vertikalskurit gräsmattan eller det var för en helg sedan men endå. Nu är det perfekt att köra sin gräsmatta den har fått bra fäste med sina rötter och börjat växa riktigt bra. 
Anldeningen till att man skall vertikalskära är att det tar bort dött och svagt gräs öppnar upp för det friska gräset att föröka sig utan motstånd och du luftar rötterna vilket hjälper gräset att lättare tillgodose sig vatten och näringsämnen.

Jag brukar göra så här.

Jag klipper först gräsmattan med uppsammlare i normal klipphöjd sen kör jag med vertikalskäraren, min maskin är en bensindriven maskin från Jula, gämfört med en proffsmaskin är den ruskigt klen för att vara en bensinmaskin men min uppfattning är ändå att den är betydligt bättre än dom eldrivna maskiner som jag haft möjligheten att prova dessutom så slipper man ju sladden. Jag tycker det är en prisvärd maskin tror jag betalade 2000kr eller nått i den stilen. Det följde med en uppsamlare som jag aldrig använt för den fyller du på 3meter vilket blir ett oändligt tämmande så den får ligga vid sidan.
Jag räffsar upp allt gräs och slänger det på tippen lägg inte det i komposten då det kan vara en del mossa och annat skit som du inte vill ha i din kompost.

Sen klipper jag gräsmattan igen på normalhöjd eller ett snäpp under normal med uppsamlare, samlar upp det som inte har åkt med räffsan upp och jämnar till gräset då det kan vara ganska ojämt efter rivningen.

Slänger sedan en NPK med högt kväve innehåll tex rölunda NPK eller weibulls gräsgödsel. Finns bättre och dyrare gödning men den brukar jag vänta att slänga lite senare på sommaren.

Är gräsmattan lite gles eller har dåliga fläckar så stödså med gräsfrö antingen bara där det är dåligt men det är inte fel att slänga ut över hela mattan. Dressa även de ställen som är dåliga och ojämna, använd toppdress eller gräsmattedress.

Sen avslutar jag med ca 25mm vatten om det inte kommer regna den närmsta dagen.

 Lite bilder på från dagen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0