Odlingsbäddarna börjar ta form.

Så nu har stora delar av odlingsbäddarna tagit form har lite kvar men finishen, skall antagligen målas gråa. Det här har jag gjort.

* Jag har grävt upp alla dom gamla stenarna som låg på den gamla uteplatsen ett riktigt slitgöra då dom var riktigt tunga (gammal huggen sten). Stenen fick min svärmor som ville ha dom till en uteplats i den gamla stilen så det blev att frakta dom till henne.

* Jag grävde ur den delen som skulle fyllas med singel och lade markduk under hela ytan.

*Det skulle läggas en kantsten som skulle avgränsa landet från gräsmattan men var lite tveksam på om det inte skulle hamna mycket singel på gräsmattan så det fick bli en mur 1sten högt. När det var nästan klart så ahh det blir nog snäppet bättre med 2 högt. Efter lite byte av tankar med min sambo så blev det att åka iväg och köpa ett lav sten till. Är inte riktigt färdig intill garaget.

* Det har även kopplats in en micro bevattnings sprinkler i varje pallkrage för att underlätta skötseln. En ganska onödig pryl igentligen men det är roligt att konstruera och jag kopplade på den befintliga anläggningen som var i rabbaten bredvid. Så det var en lite kul grej får väll göra en utverdering när säsongen är över om det var till någon nytta.




* Jag satte pallkragar på duken och fyllde på med singel runt alla kragarna nu i efterhand ångrar jag nog att jag inte grävde ner dom kragarna som skall vara dubbla sticker upp lite mycket över muren. lock tillverkades och kläddes med fiberduk.

* När detta var klart funderade jag på om det inte hade varit snyggt att lägga en riktig gång fram till drivhuset hade bara tänkt mig singel innan. En riktig gång fick det bli och det kan jag nog tycka var en bra ide blev betydligt trevliga både till utseendet och att går på. Har en del bitar som skall kapas till innan det är helt klart.

* Detta är första gången jag odlar sådant här så det får bli lite i testets år så detta har vi sått.
   Morot, Rädisa, Rödbeta, Plocksallad, isbergssallad, socker ärt låg och en hel krage med smultron som barnen skall få plocka ur. däremot lite tveksam hur mycket sol det kommer på smultronen hoppas det blir tillräckligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0